Een berg data-inspiratie van Job van den Berg

Visie op data

Ik krijg veel energie van het delen van ervaringen, het overbrengen van datakennis en het in gesprek gaan met bedrijven over de waarde van data. Dit doe ik zowel vanuit als naast mijn dagelijkse werk. Op die manier probeer ik een bijdrage te leveren aan het marketing- en datavak.

 

Mijn visie: we hebben het te veel over de theorie en te weinig over de praktijk. Waarde uit data haal je door silo's te doorbreken, business en data teams met elkaar samen te werken en samen use-cases op te bouwen. Dat kost tijd en dat is logisch - data is een way of working. Als je kunt laten zien dat data echt helpt om business issues op te lossen of zaken beter te doen, dan krijg je de hele organisatie mee en gaat het vliegen. 

 

Ik deel deze visie als keynote spreker, in video-tutorials, in mijn blogs en via de podcast "Data&". Op deze website vind je deze content allemaal terug. 

 

 

Ervaring en kennis

Master of Science in sociologie en statistiek aan de Universiteit Utrecht en later aangevuld met marketing. Ik ben jaren zelf data analist en onderzoeker geweest maar vrij snel de focus gelegd op de 'voorkant': hoe je data echt laat leven binnen organisaties; het ontwikkelen van commerciële data proposities, hoe je succesvol use-cases opbouwt en hoe je teams die niet dagelijks met data bezig zijn enthousiast maakt over data en ook data gedreven laat werken. Successen zijn beloond met onder andere 2 AMMA-awards in 2020 (Beste Data strategie en Inzet van een medium). 

 

Begonnen als docent Methoden en Statistiek aan de Universiteit Utrecht daarna 8 jaar werkzaam geweest bij Kantar waar ik de analytics afdeling heb opgezet en Kantar global verantwoordelijk was voor new business. Daarna maakte ik de overstap naar media en marketing bij Sanoma en later DPG Media als Data Strategy Director, verantwoordelijk voor de data strategie en advertising proposities.

Per januari 2022 ben ik werkzaam bij Blue Field Agency als Chief Data & Insights Officer waar ik de data, insights en analytics afdelingen aanstuur en medeverantwoordelijk ben voor de (marketing)proposities van Blue Field Agency.

Daarnaast ben ik actief binnen de VIA (voorheen IAB) als kernlid in de Taskforce Data & Techniek. En zit ik in de commissie Data, Decisions & Engagement bij de DDMA (Data Driven Marketing Association).

 

Ik woon in Utrecht met mijn vrouw Simone en twee kinderen: Bobbi en Leopold.